کد مطلب:293542 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

وصیت حضرت فاطمه زهرا


نقل فی كتب المعتبره: ان فاطمه الزهرا سلام الله علیها لم تزل بعد وفات ابیها (ص) مهمومته مغمومته محزونته مكروبته باكیته ثم مرضت مرضا شدیدا فی مرضها اربعین لیلته الی ان توفیت صلوات الله علیها فلما نعیت الیها نفسها دعت ام ایمن و اسماء بنت عمیس و وجهت خلفت علی (ع) فاحضرته فقالت یابن عم انه قد نعیت الی نفسی و اننی لا اری ما بی الا اننی لا حقته بابی ساعته بعد ساعته و انا اوصیك باشیاء فی قلبی قال لها علی (ع) اوصینی بما احببت یا بنت رسول الله فجلس عند راسها و اخرج من كان فی البیت ثم قالت یابت عم ما عهدتنی كاذبته و لا خائنته و لا خالفتك منذعا شرتنی فقال (ع) معاذالله انت اعلم بالله و ابر و اتقی و اكرم و اشد خوفا من الله من ان اوبخك بما خالفتنی و قد عز علی مفارقتك و فقدك الا انه امر لا بد منه والله لقد جددت علی مصیبته رسول الله (ص) و قد عظمت و فاتك و فقدك فانالله و انا الیه راجعون من مصیبته ما افجعها و المها و امضها و احزنها هذه مصیبه لا عزاء عنها و رزیته لا خلف لها.

ثم بكیا معا ساعته و اخذ علی راسها و ضمها الی صدره ثم


قال اوصینی بما شئت فانك تجدیننی و فیا امضی كل ما امرتنی به و اخترا امرك علی امری ثم قالت جزاك الله عنی خیر الجزاء یابن عم.

اوصیك اولا ان تتزوج بعدی بابنته اختی امامته فانها تكون لولدی مثلی فان الرجال لابد لهم من النساء.

ثم قالت اوصیك یا بن عم ان تتخذلی نعشا فقد رایت الملائكته صوروا صورته فقال لها صفیه لی فوصفته فاتخذه لها.

ثم قالت اوصیك ان لا یشهد احد جنازتی من هولاء الذین ضلمونی و لا تترك ان یصلی علی منهم و ادفنی فی اللیل هدات العیون و نامت الابصار.

مطابق آنچه در كتب معتبره نقل گردیده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از وفات پدر بزرگوارش پیوسته غمناك و افسرده محزون و پژمرده و گریان و نالان بوده و مبتلا به بیماری سختی گردیده و تا بچهل روز در بستر مرض افتاده بوده تا سرانجام دیده از جهان فانی فروبسته و بدار بقا پیوسته است.

حضرت فاطمه علیهاالسلام هنگامیكه در خود احساس رحلت فرمود ام ایمن و اسماء بنت عمیس را صدا زد و دنبال حضرت علی مرتضی شوهرش فرستاد و به حضرتش عرضه داشت ای پسر


عمویم من خود را در حال عزیمت و ارتحال می بینم و این بیماری مرا ملحق بپدر بزرگوارم می نماید و هر لحظه بانتظار فرارسیدن مرگ می باشم اینكه آنچه را دردل دارم تو را به آن چیزها وصیت و سفارش می نمایم آنگاه وجود مقدس علی مرتضی علیه السلام فرمود ای دختر رسول الله (ص) به هر چه میخواهی و انجام دادن آنرا دوست داری وصیت فرما تا من نسبت بوصیت تو عمل نموده و آنرا انجام دهم.

آنگاه حضرت كنار بستر همسرش فاطمه (ع) نشست و آنانكه در خانه بودند بیرون نمود و خانه را از اغیار خلوت فرمود سپس در حالیكه اشك از چشمانش جاری بود آمادگی خود را برای شنیدن وصایای همسر عزیزش اعلام نمود.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعلی مرتضی (ع) شوهر بزرگوارش عرض كرد پسر عمو جان مطلب اول این است كه در این مدت كه با هم معاشرت و زندگی كردیم من هرگز به شما دروغ نگفتم و خیانتی نكردم و در سراسر زندگی با تو مخالفت و نافرمانی نداشتم در عین حال اگر از من قصوری سر زده و رنجی بدل گرفته ای مرا حلال كن.

علی علیه السلام با چشم اشكبار فرمود معاذالله بخدا پناه می برم تو داناتر و نیكوتر و پرهیزكارتر و


بزرگوارتر و خدا ترس تر از آنی كه از تو كوچكترین خطا و لغزشی سر زده باشد و من تو را بخاظر خلافی مورد سرزنش و نكوهش قرار دهم همسر عزیزم جدائی و فقدان تو برای من بسیار سخت و دشوار است.

اما چه كنم كه چاره ای ندارم بخدا قسم كه مصیبت رسول الله بر من تجدید گردید. رحلت و درگذشت تو بس بزرگ و فقدان تو بس امری است عظیم (انا لله و انا الیه راجعون) چه مصیبت دردناك و تلخ و ناگواری است بخدا سوگند كه این مصیبت را تسلائی نیست و این كمبود را جانشینی وجود ندارد و هیچ چیزی نمیتواند تسلی بخش دل من باشد بعد مدتی علی و فاطمه با هم گریه نمودند و ناله سر دادند.

آنگاه علی علیه السلام سر فاطمه را به سینه خود چسبانید و گفت عزیزم به هر چه خواهی وصیت نما كه طبق آن عمل خواهم نمود و خواسته تو را بر كار خود ترجیح می دهم سپس حضرت فاطمه بعلی فرمود خداوند بتو از من پاداش خیر عنایت فرماید.

پسر عمو جانم نخستین وصیت من این است كه بعد از رحلت من با دختر خواهرم (امامه) ازدواج كنی زیرا او مانند خودم نسبت بفرزندانم مهربان است و مردان را در زندگی زن لازم است.


سپس وصیت من به شما این است كه برای حمل جنازه ام تابوتی تهیه نمائید آن طور كه شكل آن را فرشتگان ترسیم نموده اند علی فرمود آنرا برایم توصیف كن و فاطمه (س) بیان فرمود و آن حضرت عینا بدستورش عمل نمود و تابوت مورد توصیف را تهیه نمود (نظر حضرت فاطمه (س) این بود كه حجم بدنش حتی بعد از مردنش آشكار نباشد.)

و نیز سومین وصیتم این است كه شبانه كه همه چشمها در خواب است مرا دفن كن چه میل ندارم اشخاصی كه در حق من ظلم كرده اند در تشییع جنازه ام شركت نمایند و نگذار احدی از آنان بر جسد من نماز بخوانند.

وجود مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام بوصایای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گوش داد و دستورات او را بعد از وفاتش انجام داد.